Conform Ordonantei de urgenta privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani (publicata in M.Of.Nr.719 din 12 octombrie 2011- Ordonanta de urgenta republicata 97/2005), Capitolul IV , „Domiciliul si resedinta”, rezulta urmatoarele:
Art. 26. – (1) Cetatenii romani au dreptul sa isi stabileasca sau sa isi schimbe, in mod liber, domiciliul ori resedinta, cu exceptia cazurilor expres prevazute de lege.
(2) Cetatenii romani nu pot avea in acelasi timp decat un singur domiciliu si/sau o singura resedinta. In cazul in care acestia detin mai multe locuinte, isi pot stabili domiciliul sau resedinta in oricare dintre ele.
Art. 27. – (1) Domiciliul persoanei fizice este acolo unde aceasta declara ca are locuinta principala
Art. 27 alin. (1) intra in vigoare la 1 octombrie 2011, data intrarii in vigoare a Legii nr. 71/2011.
(2) Domiciliul minorului este la parintii sai sau la acela dintre parinti la care el locuieste statornic ori, dupa caz, la reprezentantul sau legal sau la persoana fizica ori juridica la care este incredintat in plasament.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica si in cazul persoanei fizice puse sub interdictie.
Art. 28. – (1) Dovada adresei de domiciliu se poate face cu unul dintre urmatoarele documente: a) acte incheiate in conditiile de validitate prevazute de legislatia romana in vigoare, privind titlul locativ; b) declaratia scrisa a gazduitorului, persoana fizica sau juridica, de primire in spatiu, insotita de unul dintre documentele prevazute la lit. a); c) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, insotita de nota de verificare a politistului de ordine publica, prin care se certifica existenta unui imobil, faptul ca solicitantul locuieste efectiv la adresa declarata, pentru persoana fizica ce nu poate prezenta documentele prevazute la lit. a) si b); pentru minorii si persoanele fizice puse sub interdictie, declaratia se da si se semneaza de catre parinti sau de catre reprezentantii lor legali; d) documentul eliberat de primarii, din care sa rezulte ca solicitantul sau, dupa caz, gazduitorul acestuia figureaza inscris in Registrul agricol.
(2) Serviciul public comunitar de evidenta a persoanei pe raza caruia se afla ultimul domiciliu inscris in actul de identitate al solicitantului este obligat sa comunice la cererea cetatenilor romani, in termen de doua zile lucratoare, datele referitoare la domiciliile avute in Romania de catre persoana respectiva si orice mentiune privind starea civila, aflate in evidenta acestuia, incepand cu data de 1 ianuarie 2000.
(3) Pentru datele mentionate la alin. (2), referitoare la perioada anterioara anului 2000, termenul de comunicare este de maximum 20 de zile.
Art. 29. – Declaratia de primire in spatiu a gazduitorului poate fi data in fata lucratorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor, a politistului de siguranta publica, a notarului public ori a functionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al Romaniei.
Art. 30. – Resedinta este acolo unde persoana fizica declara ca are locuinta secundara, alta decat cea de domiciliu.
**) Art. 30 intra in vigoare la 1 octombrie 2011, data intrarii in vigoare a Legii nr. 71/2011.
Art. 31. – (1) Resedinta se inscrie in actul de identitate la cererea persoanei fizice care locuieste mai mult de 15 zile la adresa la care are locuinta secundara.
(2) Mentiunea de stabilire a resedintei se acorda pentru perioada solicitata, dar nu mai mare de un an, si are valabilitate pe timpul cat persoana locuieste in mod efectiv la adresa declarata ca resedinta. La expirarea acestui termen, persoana poate solicita inscrierea unei noi mentiuni de stabilire a resedintei.
Art. 32. – (1) Pentru inscrierea resedintei solicitantul va completa cererea pentru stabilirea resedintei, pe care o va depune impreuna cu actul sau de identitate si cu unul dintre documentele prevazute la art. 28.
(2) Se excepteaza de la obligatia prevazuta la alin. (1): a) persoana care locuieste la o alta adresa decat cea de domiciliu, in interesul serviciului sau in scop turistic; b) persoana internata intr-o unitate sanitara/medicala.
Art. 33. – Mentiunea privind resedinta se completeaza pe un autocolant-tip care se aplica pe versoul actului de identitate.
Art. 34. – (1) Persoanelor fizice care nu poseda act de identitate si sunt internate sau primite spre ingrijire ori gazduire in unitati de ocrotire si de protectie sociala, in scoli de reeducare sau in alte institutii li se pot elibera acte de identitate in care se inscrie domiciliul sau resedinta la adresa institutiei respective. (2) In situatia in care, din motive obiective, nu poate fi stabilita identitatea persoanelor fizice prevazute la alin. (1), institutiile respective sunt obligate sa anunte imediat unitatea de politie pe raza careia isi desfasoara activitatea, care colaboreaza cu serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in vederea stabilirii identitatii lor.
Art. 35. – (1) In cazul in care mentiunea din actul de identitate privind stabilirea domiciliului sau a resedintei s-a efectuat in baza unui document care ulterior a fost anulat, s-a constatat ca era nul, fals ori falsificat, aceasta mentiune este nula de drept. (2) In situatia prevazuta la alin. (1), autoritatea care a constatat nulitatea mentiunii comunica serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor situatia intervenita. (3) Nulitatea mentiunii poate fi constatata de instanta de judecata, din oficiu ori ca urmare a sesizarii D.E.P.A.B.D., a serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor ori a persoanelor interesate.
Art. 36. – Persoana care gazduieste o alta persoana, in mod neintrerupt, pe o perioada mai mare de 30 de zile, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 32 alin. (2) lit. a), are obligatia de a anunta politia sau serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.
Art. 37. – (1) Evidenta locatarilor prin cartea de imobil se tine in urmatoarele categorii de imobile care dispun de mai multe unitati locative, astfel cum acestea sunt definite de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare: a) destinate cazarii in comun; b) care servesc total sau partial ca locuinta. (2) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor situate in incinta unitatilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare sau locuintelor destinate exclusiv personalului acestora, precum si, dupa caz, membrilor familiilor si persoanelor aflate in ingrijirea acestora.
Art. 38. – (1) Organizarea activitatii de tinere a evidentei locatarilor prin cartea de imobil revine Ministerului Administratiei si Internelor, prin unitatile de politie.
(2) Cartea de imobil se intocmeste si se actualizeaza de catre persoana anume desemnata, cu acordul acesteia, de catre proprietarul imobilului sau de asociatia de proprietari; in cazul asociatiei de proprietari, responsabilul cartii de imobil este, de regula, administratorul sau un membru al comitetului executiv al asociatiei.
(3) Pastrarea, actualizarea si utilizarea datelor din cartea de imobil de catre persoana desemnata in acest sens, conform alin. (2), se fac cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Responsabilul cartii de imobil are obligatia sa inscrie, pe baza actului de identitate, persoanele care domiciliaza sau au resedinta in imobilul respectiv si sa o prezinte, la cerere, politistilor sau lucratorilor serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.
(5) Cartea de imobil se intocmeste intr-un singur exemplar, care se pastreaza la responsabilul cartii de imobil.
Art. 39. – (1) Persoanele care isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta sunt obligate sa ceara inscrierea in cartea de imobil la noua locuinta in termen de 15 zile de la mutare.
(2) Persoanele care locuiesc in imobil sunt obligate sa prezinte actul de identitate responsabilului cartii de imobil, la solicitarea acestuia, pentru actualizarea cartii de imobil.
Art. 40. – La hoteluri si in alte locuri de cazare in comun, inscrierea in cartea de imobil se face la sosire, prin grija proprietarului sau a administratorului acestora, dupa caz.
Art. 41. – (1) In cazul in care, in conditiile legii, se schimba denumirea unor unitati administrativ-teritoriale sau se aproba reorganizarea ori trecerea in alt rang a unei unitati administrativ-teritoriale, precum si in situatia in care se schimba denumirea strazilor sau se renumeroteaza imobilele, cheltuielile pentru schimbarea cartii de identitate si a celorlalte documente prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se suporta din bugetele unitatilor administrativ-teritoriale respective.
(2) Pentru eliberarea actelor de identitate persoanelor retinute sau arestate care nu poseda asemenea documente si care nu dispun de mijloace financiare, precum si persoanelor cu handicap si celor fara venituri, seful serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor poate acorda scutire de la plata cheltuielilor de producere si eliberare a actelor de identitate.
(3) Se excepteaza de la plata cheltuielilor de producere si eliberare a actelor de identitate persoanele care sunt victime ale calamitatilor naturale, incendiilor sau ale altor dezastre si care declara pe propria raspundere, la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in a carui raza teritoriala domiciliaza ori isi au resedinta, faptul ca actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situatii.